torsdag 12 maj 2016

Snabb och nyttig pizza

Idag fick jag ett infall vid middagstid - hemlagad pizza till middag! Men det tar ju sån tid att göra en vanlig pizzabotten. Och inte är den så nyttig heller... Men det vill jag ändra på, och därför skapade jag det här receptet. En pizzabotten som går snabbt att göra. Och dessutom är den nyttigare än den gamla vanliga i och med att den innehåller mer protein och grönsaker. Och den är verkligen god, det kan jag lova!


Pizzabotten
1 blomkålshuvud
3 ägg
2 dl yoghurt
1/2 dl rapsolja
2 tsk chiafrön
3 dl vetemjöl
3 dl dinkelsikt
3 tsk bakpulver
Salt

Pålägg
Passerade tomater
Oregano
Basilika
Pesto
Riven ost, tex prästost
Rökt skinka
Champinjoner
Kalamataoliver
Fetaost
Kronärtskockshjärtan

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa blomkålen så den blir finfördelad. Tillsätt ägg, olja och yoghurt under mixningen (underlättar mixningen av blomkålen). Blanda chiafrön, mjöl, bakpulver och salt separat. Tillsätt mjölblandningen till blomkålssmeten. Bred ut smeten/ degen på en stor ugnsplåt täckt med bakplåtspapper. Grädda pizzabotten i ugnen ca 12 min. Ta ut plåten och bred på passerade tomater. Strö över oregano och basilika. Klicka över peston och strö över den rivna osten. Fördela rökt skinka och de andra påläggen på pizzabotten. Grädda i ugn ca 12 min. Servera och njut med gott samvete!

Inga kommentarer: